سفارش تبلیغ
صبا ویژن

توسعه سینمای فاخر

 

در هر یک از امّت من که نه دانشمند است و نه دانشجو، خیری نیست . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]

 
 

مدیریت| ایمیل من

| خانه

پایین

?

چهارشنبه 87/12/7  ساعت 3:31 عصر

آموزش دکوپاژ

سؤال: نحوه ی دکوپاژ کردن فیلم نامه را قبل از شروع فیلم برداری برام توضیح بدین

جواب: با سلام، احتمالاً منظورتون از فیلمبرداری تصویربرداری باشه! چون فیلمبرداری مربوط میشه به فیلم و دوربین 35 م.م که بعید می دونم شما بخواین با همچین دوربینی کار کنین. به هر حال برای دکوپاژ (Shooting ) قبل از هر چیزی باید فرم دکوپاژ رو تهیه کنین خودتون هم می تونین طراحی کنین خیلی ساده س. گام آغازین برای دکوپاژ یک سکانس اینه که ابتدا باید از خودمون چند سؤال بپرسیم؛ 1- سکانس مورد نظر در چه موقعیت زمانی و مکانی اتفاق می افتد؟ 2- هدف از این سکانس چیست؟ 3- سکانس چه چیزی را می خواهد به مخاطب انتقال دهد؟ 4- این سکانس چه تأثیری روی مخاطب دارد؟ و ... بعد از پیدا کردن پاسخ سؤالات مربوطه که باید به پاسخهای روشنی رسیده باشیم 

با پیروی از اصول میزانسن (Mise en scene) ، میزانسنِ کاراکتر رو تجسم و یادداشت می کنیم، کاراکتر ما دراز کشیده یا نشسته ؟ لم داده یا ایستاده ؟ مسیر نگاه و حالتهای مختلف اعضا بدن رو مشخص می کنیم ، بعد با توجه به اصول پیام شناسی موقعیت کاراکتر (Character) را نسبت به آکسسوار (وسایل صحنه) مشخص می کنیم و در صورت نیاز نحوه استفاده از اونها رو یادداشت می کنیم. البته شاید پلان اول سکانس ما بدون کاراکتر باشه مثلاً نمای عمومی شهر در شب باشه یا نمای عمومی یک آپارتمان. که در اینصورت به ثبت مراحل اولیه که توضیح داده شد نیازی نیست. سپس Set Up یعنی جای دوربین رو مشخص می کنیم. از مهمترین نکات کارگردانی انتخاب جای صحیح دوربینه که در چه موقعیتی نسبت به کاراکتر یا به طور کلی سوژه قرار بگیره. بعد اندازه نما را مشخص می کنیم که Long Shot (نمای باز) باشه یا Tight Shot (نمای بسته)؟ بازیگر در نمای Close Up باشه یا در نمای Medium ؟ یا ... بعد در صورت نیاز مسیر حرکت بازیگر رو یادداشت می کنیم و اگه خواستیم نحوه استفاده از ابزارهای حرکتی مثل Crane یا Travelling رو هم ثبت می کنیم. معمولاً در برگه دکوپاژ نوع موسیقی، افکت ، آمبیانس(صدای محیط) و جلوه های ویژه رو هم برای هر سکانس بطور جداگانه ثبت می کنن. یک نکته مهم ؛ همیشه وقتی دکوپاژ می کنیم باید اول و آخر پلان را دقیقاً بدونیم تا به پایان مشخصی نرسیدیم پلان بعدی رو دکوپاژ نکنیم. نکته اساسی دیگه اینکه اونقدر باید به دکوپاژهای متفاوت فکر کرد تا به دکوپاژ ایده آل رسید و این مستلزم فیلم دیدنه البته فیلم خوب دیدن!!! مراحلی که توضیح داده شد برای دکوپاژ پلان اول بود حالا برای پلان های بعدی با حفظ راکوردها باید همین سیکل رو طی کنیم. حفظ راکوردها حین ضبط از وظایف مهم منشی صحنه شماس، به همین خاطر به منشی صحنه حافظه کارگردان میگن.


نظر شما( )

لیست کل یادداشت های این وبلاگ

عبور در غبار"تحویل سیمافیلم می شود.
کارگاه تحلیل فیلم و "ناخدا خورشید"
برکت" در شورای تخصصی فیلمنامه
[عناوین آرشیوشده]

بالا

  [ خانه| مدیریت| ایمیل من| پارسی بلاگ| شناسنامه ]

بازدید

195567

بازدید امروز

96

بازدید دیروز

152

حضور و غیاب
یــــاهـو


 RSS 


 درباره خودم

توسعه سینمای فاخر

تا امروز یک سریال 13 قسمتی که مشارکت داشته ام و دو فیلم سینمایی که حضور داشته ام از تلوزیون پخش شده .کارهایی هم در نوبت است . حدود 40 طرح هم دارم که اغلب آن روی وبلاگ قرار گرفته است. البته مشتری هم پیدا نکرده ...

 لوگوی وبلاگ

توسعه سینمای فاخر

 پیوندهای روزانه


 اوقات شرعی

 فهرست موضوعی یادداشت ها

 آرشیو

کلمات قصار سینمایی ها
پاییز 1387
آبان 1387
آذر 1387
دی 1387
بهمن 1387
اسفند 1387
فروردین 1388
اردیبهشت 1388
خرداد 1388
تیر 1388
مرداد 1388
مهر 1388

 لینک دوستان

پیچک
!!!نگاتیو

لوگوی دوستان





اشتراک